O nás 


Antica znamená v italštině "stará" a tímto názvem  odkazujeme na "starou" hudbu která byla složena  již před několika staletími, avšak zub času nic neubral na její svěžesti a skýtá nám stejnou potěchu jako kdyby byla napsána dnes. 

Abychom vám poskytli co nejplnější prožitek starých časů, hrajeme vám historickou hudbu z jejích originálních notových a tabulaturních zápisů a  používáme originální dobové nástroje. 

 Z tohoto starohudebního pokladu pro vás vybíráme neotřelé  i známé lahůdky napříč staletími a sociálními vrstvami od hudby lidové, přes umělé tehdy obecně populární až po vybroušené umělecké kusy starých mistrů.  Vybrali jsme pro vás také dobové variace na daná témata, takže si můžete vychutnat také tehdejší variační umění. 

Naše hudba je vhodná pro různé příležitosti od sólového poslechu až po hudbu pro různé společenské příležitosti včetně vernisáží, svateb nebo jako kulisa k hostině zvaná druhdy "musica ad tabulam". 

Pro nás je historická hudba hřejivým a útulným domovem, branou k našim kořenům, které člověk potřebuje cítit, obzvláště dnes., kdy se potřebujeme na chvíli zastavit, zhluboka se nadechnout a spočinout.  Vklouzněte s námi do vln romantiky minulých časů ... 


"My"

Jiří Arnet - galizona 

Hře na loutnu se věnuje od roku 1997, studoval u R. Měřinského a S. Richter.  Vystudoval Houslařskou školu v Chebu a věnuje se profesionální výrobě historických hudebních nástrojů. Hrál v souborech Collegium Proprium, Cuthna Antiqua a Quando. Harají také na violu da gamba a soukromě studuje zpěv u I. Troupové. 

 Michaela Šustrová  - smyčcové nástroje

Absolvovala hru na housle ZUŠ v Kolíně a pochází z uměleckého rodu Najbrtových. Hrála v kutnohorském souboru staré hudby Cuthna Antiqua. 


Šárka Kotrbová - viola da mano 

Absolvovala hru na klasickou kytaru na ZUŠ v Semilech a hrála též v kutnohorském souboru staré hudby Cuthna Antiqua. 

Naše nástroje




Fidula, vielle, housle

Fidula je velmi starý smyčcový nástroj různých forem, z nějž vyšli v 16. století italští stavitelé a vynálezci houslí kolem Nicolo Amatiho. Nástroj si bez větších změn uchoval svoji podobu až dodnes. Fidula oproti houslím má typicky plochou spodní a často i horní desku.



Viola da mano

Tento renesanční španělský kytarově vyhlížející nástroj překvapivě patří do rodiny viol. Na původní violu se hrálo jak smyčcem, tak se také trsalo plektrem anebo prsty. V renesanci je vihuela/viola da mano nazývána španělskou loutnou, protože převzala hudební funkci loutny obvyklé ve zbytku Evropy. Nalézáme ji ve své době stejně jako loutnu v typicky šestisborovém ostrunění a různých velikostech a laděních. Koncem 17. a v 18.století se stírá rozdíl mezi vihuelou a kytarou a basová visela se stává předlohou pro klasickou kytaru. Naše basová vihuela da mano laděná v D o menzuře 760 mm je postavena dle nástroje uchovávaném jako relikvie v jezuitském kostele v ekvádorském Quitu. Relikvií proto, že na ni hrála a doprovázela se ke zpěvu Sv. Mariana de Jesús, řeholnice z Quita.

Galizona

Galizona je pozdější středoevropskou verzí basového loutnového nástroje zvaného colascione vycházejícího z turecké pandury, na niž dle tradičního podání hráli v polovině 16. století turečtí vězni v Římě. Galizona o šesti strunách či sborech byla velmi populárním nástrojem v 17. a 18. století v celé střední Evropě a zejména v českých zemích a sloužila převážně jako loutnová "basice", avšak je na ni možné hrát také sólové skladby a akordický doprovod. Nástroj kvůli průraznosti využívá dlouhé menzury a vyššího napětí strun. Naše šestistrunná galizona v A s menzurou 900 mm je postavena dle původního nástroje pražského loutnaře Thomase Edlingera z roku 1728, uchovávaného v Českém muzeu hudby v Praze.

Rámový buben

Rámový buben je tradičním perkusním nástrojem předního východu a středomoří a hrálo se na něj jak rukama, tak i paličkou. Rám o výšce 20 - 50 mm je obvykle potažen kozlí kůží. Náš rámový buben má v průměru 560 mm na spodní straně je vybaven křížnými koženými pruhy, za něž je možné buben držet a vydat plný netlumený zvuk. Buben rozezvučujeme bubenickou šlapkou a tak ve třech hráčích můžeme hrát na čtyři nástroje najednou. Jako perkusní koření využíváme také k noze uvázané rolničky.